Pandemia przyczyniła się do wzrostu popularności modeli subskrypcyjnych. Serwisy streamingowe oferujące rozrywkę były łatwo dostępne, wygrały również kwestie bezpieczeństwa (zakupy z dostawą pod drzwi zamiast wizyt w marketach). Furorę robią oczywiście Netflix czy Spotify, ale i cyfrowe wersje książek walczą o uwagę użytkowników. Z usług subskrypcyjnych korzysta już 78 proc. dorosłych na całym świecie. Firmy działające w modelu subskrypcyjnym urosły w pandemii o 435 proc. (wg Subscription Economy Index – SEI). Jak wynika z raportu Fundacji DigitalPoland, średnia liczba subskrypcji w naszym kraju na użytkownika rośnie i wynosi dziś 5,7, podczas gdy rok wcześniej było to tylko 3,9. Najczęstszym wariantem wśród badanych pozostaje jedna usługa. Najpopularniejsze kategorie to: streaming filmów i seriali (53 proc. badanych), usługi telekomunikacyjne (dostęp do internetu i telefonii; 48 proc. badanych) czy dla domu (woda, prąd, gaz; 38 proc. badanych). Streaming muzyki wskazało 26 proc. respondentów. „Jeśli na polskim rynku są jakieś biznesowe nieodkryte nisze, to warto ich poszukać na rynku subskrypcji” – wskazuje Wyborcza.biz. Podkreślono także, że ten trend będzie znacznie rósł – „sprzyja temu rosnący także segment gospodarki współdzielonej, nacisk na ekologię (wypieranie samochodów z centrów miast, wyższe opłaty za posiadanie samochodu w przyszłości), większa świadomość konsumentów”. „Z moich obserwacji wynika, że Polacy są bardzo ciekawym i otwartym na nowości narodem. A gdy tylko nabiorą zaufania do produktu/firmy, chętnie z jej usług korzystają” – przekonywał Piotr Wawrysiuk, szef firmy PsiBufet, oferującej karmę dla psów z dostawą pod drzwi, który był uczestnikiem dyskusji o gospodarce na abonament w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Jednym z panelistów był również Mikołaj Małaczyński, prezes zarządu i współzałożyciel Legimi, który tłumaczył, że abonament jest bardzo korzystny dla klientów, „bo pozwala otrzymać usługę lub produkt w cenie niższej, niż gdybyśmy chcieli zapłacić jednorazowo za regularnie kupowane wartości”. Drugim atutem jest wygoda – „produkty dostępne w subskrypcji wymagają od użytkowników minimalnego wysiłku włożonego w pozyskanie …
Wyświetlono 25% materiału - 303 słów. Całość materiału zawiera 1213 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.