Poniedziałek, 26 sierpnia 2019
CO DRUGI INTERNAUTA KUPUJE KSIĄŻKI
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 504 (15/2019)
W czołówce produktów najczęściej kupowanych on-line znajdują się: odzież (69 proc.), obuwie (55 proc.) oraz książki, płyty, filmy (54 proc.) – wynika z najnowszej edycji raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”. 30 proc. badanych deklaruje zakup e-booków). Badanie, którego celem jest poznanie zwyczajów e-zakupowych Polaków, zrealizowano w kwietniu 2019 roku na grupie 1643 internautów w wieku 15 i więcej lat przy pomocy ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym. W grupie respondentów znaleźli się przedstawiciele wszystkich grup wiekowych, o różnym poziomie wykształcenia i dochodów na gospodarstwo domowe oraz odmiennie oceniający swoją sytuację ekonomiczną. Ogólne tendencje Według najnowszych danych, poziom penetracji internetu w Polsce dla grupy wiekowej 7-74 lat wynosi 83,4 proc., co daje liczbę internautów na poziomie 27,5 mln. Odsetek osób, które dokonały przynajmniej jednorazowego zakupu w internecie wynosi 62 proc. (wzrost o 6 proc. w porównaniu z rokiem 2018). 60 proc. internautów zadeklarowało zakup w polskich e-sklepach, 26 proc. dokonuje zakupów w serwisach zagranicznych. Podobnie jak w latach ubiegłych – w porównaniu do osób, które nie kupują online – zaobserwowano lekką przewagę osób poniżej 50. roku życia, z wyższym wykształceniem i  dobrze oceniających sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Kobiety częściej wybierają odzież, obuwie, książki i  płyty, kosmetyki, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, biżuterię oraz produkty spożywcze. Mężczyźni decydują się natomiast na sprzęt RTV/ AGD, telefony i akcesoria GSM, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów. Osoby z wyższym wykształceniem istotnie częściej niż inni badani sięgali po większość kategorii produktów dostępnych online. Największą różnicę w wyborach tej grupy w stosunku do pozostałych respondentów zaobserwowano w kategoriach związanych z konsumpcją kultury (książki, bilety, multimedia), a także w takich kategoriach jak odzież, podróże i rezerwacje oraz produkty farmaceutyczne. 28 proc. badanych deklaruje, że w efekcie wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę, kupuje więcej w internecie. Taki sam odsetek badanych wskazuje, że z tego powodu będzie chętniej kupować online w 2019 roku. „Tegoroczna edycja raportu utwierdza w przekonaniu, że e-konsumenci kochają zakupy przez internet, przez co dokonują ich coraz częściej i pewniej. Zdecydowanie przekłada się na to ich nieskomplikowana forma, duże możliwości wyboru oraz wygoda. Polscy konsumenci znacznie zmienili swoje zwyczaje i ścieżki zakupowe, jednak nadal kupują zgodnie z ideą »smart« – optymalizując zakupy. Zależy im na rozwiązaniach, które ułatwiają i przyspieszają zakup, bądź też pozwalają na dokonanie trafniejszych wyborów. Przyglądam się tym zjawiskom i stwierdzam, że rozwój e-commerce w Polsce idzie w dobrym kierunku. Z roku na rok jest on bardziej dynamiczny. (…) To już najwyższy czas dla polskiego biznesu e-commerce, aby pomyśleć w kontekście rozwoju transgranicznego” – komentuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. Znajomość marki Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest zdecydowanie Allegro (80 proc. wskazań badanych). W przypadku serwisów zagranicznych pierwsze miejsce należało do Aliexpress (42 proc. wskazań). W przypadku serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.). 49 proc. badanych wskazało na Empik, w dalszej kolejności wymieniono e-sklepy: Allegro (12 proc.), Merlin (4 proc.), Taniaksiazka.pl (4 proc.), Światksiazki.pl (4 proc.), Gandalf (3 proc.), Olx (2 proc.), Bonito.pl …
Wyświetlono 25% materiału - 484 słów. Całość materiału zawiera 1938 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się