W czołówce produktów najczęściej kupowanych on-line znajdują się: odzież (69 proc.), obuwie (55 proc.) oraz książki, płyty, filmy (54 proc.) – wynika z najnowszej edycji raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”. 30 proc. badanych deklaruje zakup e-booków). Badanie, którego celem jest poznanie zwyczajów e-zakupowych Polaków, zrealizowano w kwietniu 2019 roku na grupie 1643 internautów w wieku 15 i więcej lat przy pomocy ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym. W grupie respondentów znaleźli się przedstawiciele wszystkich grup wiekowych, o różnym poziomie wykształcenia i dochodów na gospodarstwo domowe oraz odmiennie oceniający swoją sytuację ekonomiczną. Ogólne tendencje Według najnowszych danych, poziom penetracji internetu w Polsce dla grupy wiekowej 7-74 lat wynosi 83,4 proc., co daje liczbę internautów na poziomie 27,5 mln. Odsetek osób, które dokonały przynajmniej jednorazowego zakupu w internecie wynosi 62 proc. (wzrost o 6 proc. w porównaniu z rokiem 2018). 60 proc. internautów zadeklarowało zakup w polskich e-sklepach, 26 proc. dokonuje zakupów w serwisach zagranicznych. Podobnie jak w latach ubiegłych – w porównaniu do osób, które nie kupują online – zaobserwowano lekką przewagę osób poniżej 50. roku życia, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniających sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Kobiety częściej wybierają odzież, obuwie, książki i płyty, kosmetyki, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, biżuterię oraz produkty spożywcze. Mężczyźni decydują się natomiast na sprzęt RTV/ AGD, telefony i akcesoria GSM, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów. Osoby z wyższym wykształceniem istotnie częściej niż inni badani sięgali po większość kategorii produktów dostępnych online. Największą różnicę w wyborach tej grupy w stosunku do pozostałych respondentów zaobserwowano w kategoriach związanych z konsumpcją kultury (książki, bilety, multimedia), a także w takich kategoriach jak odzież, podróże i rezerwacje oraz produkty farmaceutyczne. 28 proc. badanych deklaruje, że w efekcie wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę, kupuje więcej w internecie. Taki sam odsetek badanych wskazuje, że z tego powodu będzie chętniej kupować online w 2019 roku. „Tegoroczna edycja raportu utwierdza w przekonaniu, że e-konsumenci kochają zakupy przez internet, przez co dokonują ich coraz częściej i pewniej. Zdecydowanie przekłada się na to ich nieskomplikowana forma, duże możliwości wyboru oraz wygoda. Polscy konsumenci znacznie zmienili swoje zwyczaje i ścieżki zakupowe, jednak nadal kupują zgodnie z ideą »smart« – optymalizując zakupy. Zależy im na rozwiązaniach, które ułatwiają i przyspieszają zakup, bądź też pozwalają na dokonanie trafniejszych wyborów. Przyglądam się tym zjawiskom i stwierdzam, że rozwój e-commerce w Polsce idzie w dobrym kierunku. Z roku na rok jest on bardziej dynamiczny. (…) To już najwyższy czas dla polskiego biznesu e-commerce, aby pomyśleć w kontekście rozwoju transgranicznego” – komentuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. Znajomość marki Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest zdecydowanie Allegro (80 proc. wskazań badanych). W przypadku serwisów zagranicznych pierwsze miejsce należało do Aliexpress (42 proc. wskazań). W przypadku serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.). 49 proc. badanych wskazało na Empik, w dalszej kolejności wymieniono e-sklepy: Allegro (12 proc.), Merlin (4 proc.), Taniaksiazka.pl (4 proc.), Światksiazki.pl (4 proc.), Gandalf (3 proc.), Olx (2 proc.), Bonito.pl …