Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie w 2023 roku 48,1 mld zł – wynika z polskiej edycji raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2023–2027” opracowanego przez PwC Polska. Z danych wynika, że w Polsce cały czas największym segmentem tego rynku jest tradycyjna telewizja, które przychody w tym roku wyniosły 12 mld zł. Na drugim miejscu znalazł się sektor dostępu do internetu z wynikiem na poziomie 11,2 mld zł. Z kolei 7,8 mld zł wynoszą w tym roku przychody z reklamy internetowej. W perspektywie najbliższych pięciu lat w Polsce najszybciej będzie rozwijał się segment kino, dla którego średnia roczna stopa wzrostu przychodów (CAGR) prognozowana jest na 10,8 proc. Kolejne segmenty rynku pod względem wysokości CAGR to reklama internetowa (+8,6 proc.) i gry wideo (+6,8 proc.). Na drugim krańcu jest segment obejmujący gazety, czasopisma i książki, którego przychody co roku będą spadać o 0,4 proc. „Omawiany raport to zestaw pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 14 segmentach rynkowych, w 52 terytoriach na świecie. W 2023 roku polski rynek rozrywki i mediów będzie wart ponad 48 mld zł, co plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), jeżeli chodzi o wartość przychodów z tego sektora. W latach 2022–2027 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce będzie wyższe od tego na świecie i wyniesie 4,6 proc., podczas gdy globalnie sektor rok do roku będzie wzrastał o 3,6 proc.” – wskazano. „Na rynku widać zmieniające się preferencje użytkowników oraz wpływ inflacji na wydatki w sektorze mediów i rozrywki. W 2023 roku przychody na świecie wzrosną w stosunku do roku ubiegłego o 4,5 proc. i osiągną wartość 2,4 bln dolarów. Przyczyn spowolnienia wzrostu jest wiele, a wśród kluczowych – obciążenie konsumentów skutkami inflacji, wciąż odczuwalne skutki pandemii czy też niepewność związana z wojną w Ukrainie połączona z niestabilną sytuacją geopolityczną. Zmusza to firmy do poszukiwania sposobów na ponowne pobudzenie wzrostu i znalezienia nowych przewag konkurencyjnych, jak powszechne stosowanie narzędzia sztucznej inteligencji czy rozwiązania chmurowe” – skomentował Marcin Sidelnik, partner PwC Polska. Jak podano, w 2023 roku zarówno w Polsce, jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą już tylko 14 proc. przychodów z rynku rozrywki i mediów ogółem. Najszybciej rozwijające się segmenty rynku rozrywki i mediów to reklama internetowa …