Niebawem Gwiazdka, a przed nią kilka tygodni, w trakcie których wszyscy sprzedający książki rekompensują sobie kilkadziesiąt wcześniejszych, gdy o klienta było niełatwo. Sprawdziliśmy, co na ten czas przygotowali wydawcy i jak starają się skusić wybrednego czytelnika. Prószyński i S-ka proponuje „Opowieści wigilijne”, zbiór nowel autorstwa popularnych prozaików, jak Janusz L. Wiśniewski, Monika Szwaja czy Izabela Sowa. Nakład książki to 45 tys. egz., w dwóch oprawach – twardej i miękkiej. Cena tomu to, odpowiednio, 32 i 26 zł. Według informacji udzielonych nam przez Lidkę Kluczyk z działu promocji, pozycja będzie propagowana na tzw. publiproksach i plakatach w księgarniach oraz na dużym billboardzie na Dworcu Centralnym w Warszawie. Reklamy ukażą się na łamach „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”, na grudzień zaplanowano także dwa spotkania z autorami zamieszczonych w tomie utworów. Pierwsze – otwarte dla wszystkich – odbędzie się 16 grudnia na stołecznym Dworcu Centralnym, drugie – przy choince – ma charakter zamknięty, przeznaczone jest dla dziennikarzy, pracowników i współpracowników. Jedną z propozycji Harlequina jest powieść „Fałszywy krok” Alex Kavy, opowiadająca o dramatycznych relacjach między Melanią Starks, matką 17-letniego Charliego, a jej bratem, Jaredem, który wyszedł z więzienia odsiadując wyrok za gwałt i morderstwo. Jared nie zamierza zejść ze ścieżki zbrodni i niegodziwości, planuje napad na bank, a jego pomocnikami mają zostać właśnie siostra i jej syn. – Tytuł jest silnie promowany w Empikach, zobaczymy w biuletynie „Empik Ojej”, w działach „Empik Poleca” i na liście „Top 20”. W megastorach eksponujemy go na specjalnych kartonowych stojakach. Oba proponowane przez nas tytuły – także powieść „Wybranka” – reklamowane są w mass mediach, zwłaszcza w „Super Expressie” i czasopismach kobiecych jak „Przyjaciółka”, „Naj”, „Takie jest życie”. Dodatkowo silną autopromocję umożliwiają inne z naszych serii oraz ekspozycja w punktach sprzedaży detalicznej dzięki ulotkom – mówi Iga Rembiszewska, marketing manager Harlequina. – Mamy piękne i ciekawe książki, – usłyszeliśmy od Hanny Grudzińskiej, pracownika działu marketingu Muzy – ale choćby były najlepsze, wymagają promocji, aby czytelnik z wielu dobrych tytułów wybrał właśnie nasze. O świątecznych propozycjach informujemy redakcje pism i gazet codziennych ze szczególnym uwzględnieniem faktu, że są to książki przygotowane właśnie na czas świąteczny. Do większości tytułów przygotowujemy szczegółowy materiał prasowy, wzmagamy działania informacyjne, przypominamy mailowo o nowościach. Liczymy i zabiegamy o recenzowanie naszych książek w mediach, programach informacyjnych, telewizyjnych i radiowych. Organizujemy konkursy dla czytelników, przeznaczamy książki na konkursy radiowe i telewizyjne. Z rzadka zamieszczamy płatne reklamy, a jeżeli już to wyłącznie w periodykach fachowych, adresowanych do księgarzy, takich jak „Magazyn Literacki KSIĄŻKI oraz „Notes Wydawniczy”. Współpracujemy z księgarnią internetową Merlin, która wkrótce zamieści ogłoszenie w „Gazecie Wyborczej” z bestsellerami roku 2005, jest tam również nasza książka – „Cień wiatru” Carlosa Ruisa Zafona. Świetną okazją do nagłaśniania tytułów świątecznych i spotkań z autorami będą 16. Krajowe Targi Książki. W Pałacu Kultury i Nauki będzie można kupić książki i otrzymać autografy m.in. od Stefana Friedmana (zbiór felietonów „Krzywym okiem”), Anny Mieszkowskiej („Ja, kabareciarz”, biografia Mariana Hemara), Piotra Kuncewicza („Legenda Europy”), Hanny Szymanderskiej („Polska Wigilia”, „Polska kuchnia myśliwska”, „Przepisy na kaca”), Krystyny Gucewicz („Kocham cię”), Janiny Zającówny („Moje życie z panną K.”, „Perkusista”) i innych autorów. Szczegółowe informacje o wszystkich gościach i prezentowanych książkach dostępne są na naszej stronie internetowej. W wybranych księgarniach i salonach Empik eksponujemy plakaty bestsellerów, dostępne są również ulotki o nowych pozycjach i zakładki dla czytelników z informacjami o nowościach. Ponadto w księgarniach znaleźć można specjalnie przygotowany katalog świąteczny, w którym prezentowane są hity mijającego roku. Dom Wydawniczy Rebis do oferty świątecznej włączył zarówno nowości, jak i bestsellery z całego roku. Będą to – między innymi – historyczne przeboje związane z II wojną światową i biorącymi w niej udział Polakami, takie jak „Monte Cassino” Matthew Parkera i „Zamach” Tadeusza A. Kisielewskiego. Z innych warto wymienić „Historię piękna” pod redakcją Umberto Eco i „Trzy opowieści” – także autora „Imienia Róży” oraz „Szaleństwa Brooklynu” Paula Austera, „Salimara klauna” Salmana Rushiego, „Bursztynową komnatę” Catherine Scott-Clark i Adriana Levy’ego, „Egiptologa” Arthura Philipsa, „Niezapomniane chwile, które warto przeżyć choć raz” Clare Johns i Steve’a Watkinsa, czy „Niezapomniane miejsca, które powinieneś zobaczyć choć raz w życiu” Steve’a Daveya. W świątecznej ofercie znajdzie się również tom czwarty „Imperatora” Conn Iggulden. Oficyna promuje je głównie działaniami PR, wspartymi reklamą na łamach czasopism o zasięgu ogólnopolskim oraz w portalach internetowych i prasie branżowej („Magazyn Literacki KSIĄŻ- KI”). Materiały promocyjne znajdą się m.in. w świątecznych dodatkach tygodników „Polityka” i „Newsweek”. Wydawnictwo Naukowe PWN poleca tytuły promowane już w sezonie jesiennym. Jednym z nich jest bogato ilustrowana encyklopedia „Zwierzęta”, także „e-encyklopedia”, zdaniem wydawcy – pierwsza tego rodzaju publikacja na polskim rynku „łącząca encyklopedię z Internetem”, ale również „Wielki satelitarny atlas świata”, zawierający – między innymi – mapy i zdjęcia satelitarne, na których widać nawet pojedyncze budynki, szlaki lądowe i …