Poniedziałek, 18 marca 2024
DYSKUSJA „DLACZEGO KULTURA DLA DZIECI JEST WAŻNIEJSZA, NIŻ MYŚLISZ”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 613 (5/2024)
8 marca podczas Poznańskich Targów Książki odbyła się niezwykle ciekawa dyskusja z udziałem ekspertek związanych z kulturą dla młodych: Anny Czernow (tłumaczki książek dla dzieci, badaczkki literatury dziecięcej, literaturoznawczyni), Marty Jodko (dyrektorki Festiwalu Młodego Widza Ale Kino, pracownika Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu) i Justyny Czarnoty (pedagożki teatru, trenerki i managerki kultury). Prowadziła Zosia Małkowicz. Marta Jodko: – Powszechnie uważa się, że dzieci oglądają za dużo, ale zasadnicze pytanie brzmi: co oglądają? Wcale nie chcemy, by nasze dzieci oglądały więcej, ale po prostu „lepiej”, żeby miały dostęp do szerokiej oferty reprezentującej różną wrażliwość, a tej na rynku brak. A przecież to ważne, bo to, co oglądają dzieci, ma wpływ na ich krytyczne myślenie, rozwój wrażliwości i inne kompetencje uczestniczenia w kulturze. Anna Czernow: – Z literaturą jest trochę inaczej, nikt niestety nie powie, że dzieci dużo czytają, ale mamy głębokie przekonanie, że powinny czytaj więcej. Istotne jest to, że Polacy czytają mało, dlatego inwestowanie w czytanie jest ważne. Czytanie powoduje, że uodparniamy się na fake newsy, na manipulacje narracyjne, generalnie czytanie zwiększa nasze uczestnictwo w kulturze. Wiadomo, że czym skorupka za młodu nasiąknie… Literatura w odbiorze jest trudniejsza niż film, dlatego już na wstępie potrzebujemy innych, bardziej wyspecjalizowanych umiejętności, aby rozwijać czytelnictwo. Justyna Czarnota: – Z teatrem jest jeszcze trudniej. Sztuka teatralna jest elitarna sama w sobie, dlatego i nasza praca jest trudniejsza. Tutaj w Poznaniu są teatry zawodowe, ale cała mapa Polski jest usiana głównie teatrami amatorskimi lub objazdowymi. Jeżeli chodzi o sztukę dla dzieci, to sytuacja jest bardziej skomplikowana, mamy do czynienia i z teatrem tworzonym przez samych dorosłych, ale i przez dzieci. Teatr tworzony przez dzieci kojarzy się z pracą w grupie, a więc rozwija tego rodzaju umiejętności. Teatr to sztuka synkretyczna, dlatego uczestnicząc w takim teatrze, zyskujemy bardzo ważne kompetencje na przyszłość, na rzecz nas wszystkich, całego społeczeństwa. W teatrze amatorskim testujemy różne, przyszłe modele społeczne. MJ: – W pracy ze sztuką filmową dla dziecka mamy odwrotne problemy, bo to my musimy sztukę filmową trochę podciągnąć w górę, tymczasem teatr z jego etosem trzeba trochę ściągać w dół, by uczynić go bardziej egalitarnym i dostępnym dla dzieci. AC: – Książka jest jakby pośrodku. Trudno nam, jako dorosłym, pośredniczącym pomiędzy książką a dzieckiem, zdecydować, czy książka jest rozrywką, czy czymś elitarnym. Wielu rodziców zarządza nią niekoherentnie. JC: …
Wyświetlono 25% materiału - 373 słów. Całość materiału zawiera 1494 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się