W poprzednim numerze „Biblioteki Analiz” przedstawiliśmy analizę SWOT polskiego rynku książki. W podobnym ujęciu przedstawić można zagadnienia dotyczące przyszłości książki. Mocne strony: 1. Niskie koszty przetwarzania plików dzieł kulturalnych – Niskie koszty przechowywania, powielania i dystrybucji dzieł kulturalnych w formie pliku; 2. Koniec problemu „drogiej półki” w sprzedaży – Niemal nieograniczona możliwość prezentacji dzieł cyfrowych dla klienta, koniec problemu „drogiej półki” wystawienniczej w miejscu sprzedaży; 3. Swoboda w tworzeniu społeczności wokół książki – Otwartość i swoboda budowania społeczności wokół książki, ale także tworzenia repozytorium ogólnodostępnej wiedzy; 4. Aktywne współtworzenie dóbr – Aktywne współtworzenie dóbr (commons); 5. Nieograniczony i szybki dostęp do wiedzy – Szybki i nieograniczony dostęp do wiedzy oraz błyskawiczna wymiana informacji; 6. Nieograniczony dostęp do produktów w sieci – Możliwość znalezienia i zamówienia niemal każdego interesującego produktu w Sieci; Słabe strony: 1. Oczekiwanie niskiej ceny przez konsumentów – Niskie koszty wytworzenia i powielania powodują oczekiwanie niskiej ceny produktu ze strony konsumentów; 2. Konsumenci nie płacą, bo łatwo mają za darmo – Łatwość pozyskiwania i wymiany cyfrowych dóbr kultury sprawia, że ludzie nie chcą płacić za wytwory chronione prawem autorskim; 3. Silna indywidualizacja potrzeb konsumentów – Silna indywidualizacja potrzeb konsumentów utrudnia kreację komunikatów informacyjno-promocyjnych skierowanych do masowego odbiorcy, przez co coraz trudniej jest kreować popyt na nowości i bestsellery; 4. Konsumenci gubią się w nadmiarze ofert tytułowych – Konsument łatwo i często gubi się w nadmiarze informacji i tytułów dostępnych w rynkowej ofercie; 5. Łatwość wydawania obniża jego wartość – Łatwość dostępu do technologii wydawniczych powoduje spadek wartości merytorycznej i estetycznej dóbr kultury; 6. Konieczność „życia on-line” – Konieczność „życia on-line” – aby być na bieżąco, cały czas trzeba być podłączonym do Sieci; 7. Dominacja świadomości odbiorców przez hegemonów – Sieć zdominowana przez hegemonów w rodzaju Google ogranicza możliwości zaistnienia w świadomości odbiorców kultury; 8. Brak materialnej aury książki papierowej – Brak materialnej postaci książki odziera ją z „magii” i takich jej cech estetycznych (oraz fizycznych) jak: dobór papieru, oprawy, szycia, klejenia, zapachu, ciężaru. Szanse: 1. Rozwój technologiczny zapewnia lepszą dystrybucję – Rozwój technologii komunikacyjnych pozwala na coraz szybszą, szerszą i …
Wyświetlono 25% materiału - 342 słów. Całość materiału zawiera 1371 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.