środa, 24 maja 2023
ROZMOWA Z KUBĄ PIOTRKOWICZEM, SZEFEM EMPIK GO I PREZESEM VITUALO W GRUPIE EMPIK
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 594 (10/2023)
11 maja Grupa Empik uruchomiła nową usługę w ramach swojego ekosystemu – Empik Selfpublishing. To platforma dystrybucyjna skierowana do niezależnych autorów i autorek, która daje możliwość samodzielnego wydania książki i wprowadzenia jej do sprzedaży. Skąd wziął się ten pomysł? Od pewnego czasu bacznie obserwowaliśmy dwa duże, globalne trendy. Przede wszystkim nie bez znaczenia jest dla nas fakt, że tylko w ciągu ostatnich pięciu lat liczba tytułów wydanych samodzielnie przez autorów wzrosła na świecie trzycyfrowo. Dodatkowo rosnące zainteresowanie treściami publikowanymi na platformach takich jak np. Wattpad sprawiło, że postanowiliśmy zainwestować w ten wciąż nieduży rynek w Polsce. Niestety zjawisko self-publishingu w Polsce jest wciąż niezbadane. Nie wiemy, jaka jest jego skala. Dlatego też Biblioteka Analiz zainicjowała niedawno badanie ankietowe. To prawda, to zjawisko wciąż jest niezbadane. Dodatkowo w naszym kraju definicja self-publishingu jest dosyć szeroka. Bardzo często obejmuje także dystrybucję D2C, czyli Direct to Consumer, która oznacza bezpośrednią sprzedaż prowadzoną przez autora do jego fanów. My postanowiliśmy wyjść z naszą usługą jeszcze szerzej, kierując ją do osób zainteresowanych pisaniem, które nie mają jeszcze swojej grupy odbiorców. Do tej pory nie było na polskim rynku podmiotu, który umożliwiłby niezależnym twórcom tak szerokie dotarcie do potencjalnych czytelników. To wróćmy do pierwszego pytania – jak to się stało, że Empik startuje z nową platformą dla twórców? Jednym z impulsów do uruchomienia tej usługi był bardzo dobry odbiór organizowanych przez nas konkursów Empik Go STORY oraz Empik Go SHORT. Zainteresowanie oraz reakcja branży pozytywnie nas zaskoczyły. Tylko w zeszłym roku napłynęło do nas niemal 1700 prac. Autorzy podsyłają nam zarówno długie, jak i krótkie formy w każdym gatunku literackim. Skala tych zgłoszeń oraz ich jakość utwierdziły nas w przekonaniu, że mamy wielu twórców, którzy jeszcze nie znaleźli miejsca na rynku wydawniczym. I uznaliście, że szkoda ich potencjału? Tak, wiele z nadesłanych tekstów jest naprawdę dobrych jakościowo, choć początkowo pomysł konkursu na scenariusz serialu audio wydawał nam się niszowy. Okazało się jednak, że zainteresowanie nim jest duże, i to nie tylko wśród osób piszących teksty literackie, ale również tych ze świata filmu. Potwierdza to tylko, jak szeroki jest dziś trend demokratyzacji twórczości, z którego bezpośrednio wynika popularność selfpublishingu. Kiedyś było mało twórców i bardzo dużo odbiorców, a teraz w wielu twórczych obszarach dostrzegamy szerokie grono zarówno odbiorców, jak i twórców. Dotyczy to na przykład rynku muzycznego czy wideo, a obecnie również książek. Czasami można mieć wręcz wrażenie, że jest więcej twórców niż samych odbiorców. Do kogo skierowana jest usługa? Tak naprawdę tych grup jest kilka. Kierujemy tę usługę zarówno do autorów, którzy już zaistnieli na rynku, być może wydali książkę sami lub we współpracy z wydawcą, a mają w zanadrzu więcej tekstów, jak i do tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z pisaniem. Chcemy skupić się na twórcach, którzy nie mieli do tej pory możliwości dotarcia ze swoimi tytułami do szerszego audytorium, bądź nie znają całego procesu wydawniczego. My chcemy im to ułatwić! Uruchamiając Empik Selfpublishing, dajemy szansę niezależnym autorom i autorkom na podzielenie się ze światem swoimi pracami. Dużo dyskutujemy w Polsce o stanie czytelnictwa, natomiast rzadko analizujemy stan piśmiennictwa. Jestem zdania, że zwiększenie różnorodności …
Wyświetlono 25% materiału - 510 słów. Całość materiału zawiera 2040 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się