Poniedziałek, 15 grudnia 2014
Wyniki najnowszych badań
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru396
Pod koniec listopada zespół naukowców z Uniwersytetu warszawskiego, działających w ramach struktury pod nazwą GRAPE (Group for Research in Applied Economics), przedstawił wyniki badań realizowanych w ramach projektu „Ochrona własności intelektualnej w erze internetu, analiza ekonomiczna”. W grupie tej znaleźli się: dr Michał Krawczyk (kierownik projektu), dr Anna Kukla-Gryz, dr hab. Joanna Tyrowicz, Wojciech Hardy i Konrad Siwiński. – Przeprowadziliśmy pierwszy na świecie duży, w pełni kontrolowany eksperyment terenowy szukający wpływu dostępności pirackich kopii książek w sieci na legalną sprzedaż danego tytułu (papier i e-booki) relacjonuje Anna Kukla Gryz. W pierwszej kolejności zaprezentowano wyniki eksperymentu terenowego pod hasłem „Wpływ »piractwa« internetowego na sprzedaż książek w Polsce”. Moduł ten został zrealizowany przez zespół badawczy w składzie: Wojciech Hardy, Michał Krawczyk i Joanna Tyrowicz. W eksperymencie wykorzystano próbę stworzoną z grupy niemal 250 tytułów dziewięciu wydawnictw, choć organizatorzy początkowo zgłosili się do blisko 70 podmiotów z rynku wydawniczego. W próbie badawczej znalazły się publikacje zarówno dużych, jak i mniejszych wydawnictw, reprezentujących różne segmenty rynku. – Dzień po dniu nasz robot chodził po sieci i (skutecznie!) usuwał niektóre tytuły, a niektórych nie – współpracujący z nami wydawcy dali nam natomiast pełne dane o sprzedaży (tj. i dla usuwanych i dla nieusuwanych książek) – opowiada Anna Kukla Gryz. Według ustaleń zespołu badawczego nie istnieją znaczące różnice między poziomem sprzedaży utworów szczególnie chronionych w sieci (poprzez usuwanie nieautoryzowanych kopii), a tych, które takiej specjalnej ochrony były pozbawione. „Nie stwierdzamy obecnie negatywnego wpływu ‚piractwa’ na sprzedaż książek w Polsce” – przekonują autorzy raportu z badania. Do swoich ustaleń wplatają jednak kilka zastrzeżeń w tym zakresie: – być może efekt istotny dla e-booków (vide Reimers), – być może istotny tylko dla niektórych segmentów rynku, – być może …
Wyświetlono 25% materiału - 280 słów. Całość materiału zawiera 1122 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się