Poniedziałek, 24 stycznia 2011
Innowacja na rynku podręczników akademickich
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru292
We wszystkich systemach edukacyjnych ważną rolę w procesie kształcenia odgrywają podręczniki akademickie. Istotnym segmentem rynku podręczników akademickich, obok handlu nowymi publikacjami, jest skup i sprzedaż używanych książek. W Polsce ten segment rynku jest dość słabo rozwinięty. Dominują tu głównie dwie formy sprzedaży: serwisy aukcji internetowych oraz sprzedaż bezpośrednia realizowana w sposób nieformalny między studentami. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych ten segment rynku ma charakter bardziej sformalizowany i poza sprzedażą internetową funkcjonuje tak zwana usługa „buy-back”, która polega na uzupełnieniu tradycyjnej oferty księgarń o nową usługę skupu i sprzedaży używanych podręczników. Wobec braku takiego rozwiązania na polskim rynku podręczników warto zastanowić się, czy tego typu innowacyjna usługa mogłaby zainteresować polskich studentów. Aby zweryfikować taką tezę, warto postawić sobie kilka pytań odnoszących się do adaptacji usługi „buy-back” w Polsce: Na czym polega innowacyjność tej usługi? Jakie jest zainteresowanie taką usługą na rynku, gdzie została po raz pierwszy wprowadzona, tj. w USA? Na ile, w dobie rozwoju Internetu, usługa „buy-back” mogłaby stanowić alternatywny sposób zaopatrywania polskich studentów w podręczniki? Analizując usługę „buy-back” pod kątem innowacyjności, należy przywołać źródła jej powstania oraz początki zastosowania. Ta oryginalna i nowatorska metoda handlu używanymi podręcznikami pojawiła się w latach pięćdziesiątych XX wieku na rynku podręczników akademickich w Stanach Zjednoczonych. W krótkim czasie upowszechniła się pod nazwą „buy-back service” jako nowa oferta księgarń działających przy uniwersytetach polegająca na skupie używanych książek od studentów oraz ich ponownej sprzedaży. Na cenę skupu wpływa stan podręcznika, natomiast cenę sprzedaży wyznacza się zazwyczaj jako 75 proc. ceny rynkowej nowej książki. Wraz z rozwojem i z upowszechnieniem się Internetu oferta księgarń zaczęła pojawiać się również w sieci, lecz ze względu na trudności oceny stanu zużycia podręcznika nie rozwinął się handel internetowy. W ostatnich latach stworzono natomiast możliwość składania zamówień także przy pomocy Internetu z odbiorem zamówionej publikacji w księgarni. Jednym z najważniejszych bodźców, które wpłynęły na powstanie usługi „buy-back”, była chęć zdobycia przez księgarnie uniwersyteckie nowych nisz na rynku podręczników akademickich. Jak twierdzi Michael Peabody, menadżer uniwersyteckiej księgarni Kennedy Book Store, usługa „buy-back” to strzał w dziesiątkę, ponieważ umożliwiła ona studentom przede wszystkim obniżenie kosztów utrzymania się na studiach. Do dzisiaj tradycyjna sprzedaż podręczników akademickich uzupełniona o usługę „buy-back” podbija serca wszystkich studentów uczących się w Stanach Zjednoczonych. Jak wynika z danych statystycznych z opracowania „College Store Industry Financial Report 2010” 65 proc. sprzedaży podręczników akademickich w Stanach Zjednoczonych to handel nowymi publikacjami, a 35 proc. – używanymi (NACS, 2010). Według badań National Association of Collage Stores ponad ¾ amerykańskich studentów traktuje podręczniki nowe i używane jako pomoce naukowe o takiej samej wartości (NACS, 2008). Na tej podstawie można …
Wyświetlono 25% materiału - 425 słów. Całość materiału zawiera 1700 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się